Saturday, March 05, 2005

برج و سنتهاي اجتماعي

برج 101 طبقه تایوان. 508 متر ارتفاع طراح سی-وای - لی

در بازگشایی رسمی برج 101 طبقه تایوان در دسامبر سال 2004 عنوان بلندترن ساختمان جهان در عمرزندگی بشر را به آن نام نهادند . برای دستیابی به این عنوان بین شهرهای نیویورک و شیکاگو و تایپه رقابت بود اما این عنوان به آسیا و شهر تایپه رسید.
هنگ کنگ و شاهنگهای و کوالالامپور و حالا تایپه همگی دارای صنعت سازه ای قوه ای شده اند .اما چرا ساختمانهای کشورهای آسیایی سر به آسمان می سایند اما اروپا و آمریکا در این رقابت عقب افتاده اند؟؟
فرم بر اساس ارزشهای ملی و سنتی
از این گذشته در این بین یک احساس متفاوت بین شرقیان و غربیان در این مسئله( وجود ساختمانهای بلند) وجود دارد. شرقیان به این ساختمانهای بلند به مثابه سمبلهای آینده و به مفهوم پیشرف نگاه می کنند.
بدین گونه در آسیا سازه های پیشرفته دارای ارزشهای سمبولیک شدند که امکان توسعه بهتر حس تجاری را منجر شد ( و می شود).برج 101 طبقه در زبان چینی دارای 8 بخش است که اعتماد و کامرانی راتداعی میکند و همچنین شباهت آشکار برج با گیاه بامبو که یک نوع گیاه بومی منطقه است همگی ریشه در ارزشهای سنتی جامعه تایوان دارد.
**************************
حالا در مورد برج میلاد تهران مقایسه کنید؟


طراحی برج میلاد را محمد رضا حافظی استاد دانشگاه هنر به عهده داشته وتلاش شده به بهره گیری از ویژگی های معماری بومی و اسلامی ایران نمای ویژه ای برای نماد پایتخت ایران طراحی شود به عنوان مثال نمای سازه راس برج میلاد در قسمت پایین آن برگرفته از سقف خانه بروجردی ها در کاشان است و در واقع شکل وارونه آن است همچنین خطوط متقاطع سازه پای برج و شکل متقارن آن با استفاده از اصول معماری سنتی ایرانی شکل گرفته است .

در پای برج میلاد نیز یک مجموعه بزرگ فرهنگی ، تجاری و تفریحی ساخته می شود که در فضایی به وسعت 28 هزار متر مربع بنا می شود.

در این مجموعه یک سالن برگزاری همایشهای بین المللی به ظرفیت سه هزار نفر دایر می شود که شامل یک سالن اصلی به گنجایش 1600 نفر و هشت سالن فرعی دیگر است ، در کنار این مرکز یک هتل بین المللی پنج ستاره ساخته می شود که در جوار مرکز همایشها، یک مجموعه مرتبط به نام " هتل گردهمایی" را تشکیل می دهد.

No comments: