Tuesday, February 19, 2013

مهندسی ارزش (2)

چند هفته ای است درگیر اصلاح و بازنگری پروژه بزرگی شده ایم .. پروژه ای به مساحت 180000 متر مربع در 10 طبقه .. با کارریهای متنوع . به واسطه وجودمدارک مثبته مهندسی ارزش  در رزومه ،مدیر طرح محترم مار ا به کار گمارده است تحت عنوان مهندسی ارزش پروژه با اینکه نه کارگروهی برای مهندسی ارزش تشکیل شده است و نه با دیدگاهی وجود دارد.. مسئله اصلاح ساختار پروژه صدالذکر است.. مهندسی ارزش هم ظاهرا مد شده است . شهریور گذشته بود که پایان نامه اینجانب تحت عنوان آسیب شناسی مهندسی ارزش پروژهای ملی استان خراسان رضوی دفاع شد و درست چند ماه بعد خودم دچار یکی از همین آسیب ها شدم .


مهندسی ارزش: مهندسي ارزش يك روش منسجم براي رسيدن به بالاترين ارزش به ازاي هر واحد پولي كه هزينه شده است مي باشد، در حالي كه كيفيت، ايمني، قابليت اطمينان، قابليت نگهداري حفظ و يا ارتقاء يابد. (ادهمی، 1384، ص7-4)
مهندسي ارزش، يك كوشش سازماندهي شده از گروهي افراد مؤثر آگاه به موضوع و ذينفع، جهت تجزيه وتحليل منظم جنبه هاي مختلف يك پروژه و تعيين روشها و شيوه هاي مناسب تر و بهبود مستمر پروژه، در مراحل مختلف چرخه حيات آن مي باشد. اين فرآيند منظم منجر به كاهش هزينه هاي غير ضروري و در نتيجه كاهش هزينه هاي كلي پروژه    مي گردد؛ البته ممكن است مهندسي ارزش با بحث اقتصادي و توجيه پذيري طرح يكسان فرض گردد. ولي توجيه اقتصادي در فاز ابتدايي پروژه بوده و جهت انتخاب گزينه بهتر انجام مي شود در حالي كه مهندسي ارزش بعنوان فرآيندي مستمر در مراحل تهيه نقشه ها، مشخصات، اجرا و حتي بهره برداري براي بهبود كيفيت و كاهش هزينه ها مورد استفاده قرار مي گيرد. لازم به ذكر است كه هميشه مهندسي ارزش به علت عدم مطالعه كافي و يا كم دقتي در بررسي فني واقتصادي طرح در مرحله مطالعات انجام نمي گردد. بلكه عوامل مختلفي از قبيل كمبود اطلاعات، ارتباطات و       هماهنگي ها، باورهاي صادقانه ولي نادرست، عادتها و رفتارها، تغييرات شرايط محيطي و رويدادها، تغييرات كيفي و كمي منابع و هزينه آنها، تغييرات استانداردها و يا تغيير نيازها و اولويت كارفرما، تغيير و پيشرفت تكنولوژي مي تواند منجر به مهندسي ارزش گردد. همانطور كه ذكر گرديد مهندسي ارزش در كليه مراحل چرخه پروژه مي تواند منشأ اثر باشد و در صورتي كه در قسمتهاي اوليه به خوبي اعمال گردد كاربرد آن در مراحل بعدي محدودتر مي گردد. ولي از آنجائي كه پروژه هاي عمراني با تغيير تكنولوژي و ماهيت خودشان يك محدوده غير تكراري را بوجود مي آورند منجر به استفاده از مهندسي ارزش در مراحل بعدي مي گردد
********** ادامه دارد ********
 

No comments: