Tuesday, April 26, 2005

پس لرزه هاي دكتر دانشگر در مشهد

فعاليتهايي براي توريستي كردن كلان شهر مذهبي ايران شروع شده است. تابران توس مشهد را همگان با آرامگاه فردوسي و بناي هارونيه مي شناسند . به منظور شناسايي و ساماندهي اثار به جاي مانده اين شهر طرحي در دست تهيه است كه به كمك مشاوران خارجي اين شهر را به يك شهر توريستي بدل خواهد كرد.
مهندس محمد رضا حيدري مدير عامل شركت اتريش به عنوان مشاور سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مشهد عهده دار انجام فعاليتهايي در اين زمينه است. بر اساس تفاهم نامه اين شركت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين شركت تيمي از متخصصان مختلف (باستان شناس- معمار- موزه – الكترونيك و ... ) را تشكيل خواهد داد. پروژه شهرك توريستي شهر توس در خاور ميانه منحصر به فرد خواهد بود.
منبع روزنامه خراسان ( ويژه نامه خراسان رضوي شنبه 3 ارديبهشت)
****************************************************************

سفر چند هفته پيش استاد ايراني دانشكده معماري وين اتريش( دكتر دانشگر) با اين پروژه نمي تواند بي ربط باشد.در متن مقاله از دكتر دانشگر به عنوان كسي كه در زمينه معماري اسلامي و موقعيت ايران آشناست ايسم برده شده است .فكرها و ايده هاي جديد در شهرهاي ايران آن هم از نوع سايبر . آيا ما و جامعه ما قدرت تحمل اين نوع برخوردها را در صورت به وقوع پيوستن خواهد داشت. آيا همانند دوران مدرن و پست مدرن بدون طي كردن مراحل مدرن وارد پست مدرن مي شويم. جامعه سراپا پست مدرن ايراني و معماري هاي سايبر .نمي توان نسبت به آن موضع گيري كرد بايد زمينه ها را براي اين نوع نگرشها فراهم نمود . حال سوال اينجاست

زمينه هاي اين نوع نگرشها چيست؟
عكس مقاله در : memar.fotopages.com

Friday, April 22, 2005

هر جايي نبايد رفت و هر چيزي را نبايد شنيد

روز پنچشنبه وكلاس و طرح را دو در كردن براي رسيدن به يك مقصود دنيوي. براي شنيدن حرفهايي كه نه مي شه گفت تكان دهنده بود نه مايوس كننده و نه گريه آور و نه خنده آور. فقط مبهم بود و چيزي نماند جز ابهام در ذهن خاكي اين بشر خاكي كه به اميد از فرش تا عرش بر فرش قدم مي گذارد. ايده اي خيالي و مبهم و همچنان شتر در خواب بيند پنبه دانه اما لف لف نمي خورد چون يكم اين بشر داره كم كم سر عقل مي آيد.اين رو جدي جدي بگيريد.
---------

Tuesday, April 12, 2005

دكتر آرمين محسن دانشگر در مشهد

دكتر آرمين محسن دانشگر فارغ التحصيل دانشكده معماري وين – اتريش و داراي مدرك دكتراي معماري و مدرس فعلي دانشكده معماري وين .و استاد مهمان در دانشكده هاي لندن – نيويورك و هنگ و كنگ.
دكتر رامين محسن دانشگر مهمان 2 روزه در شهر مشهد بود. شهري كه از فقر هميشگي سخنراني هايي اين چنيني به خاطر دوري از پايتخت نشينان رنج مي برد. در روز اول حضور ايشان مهمان سازمانهاي گردشگري و ميراث فرهنگي بودند كه با پي گيري هاي فراوان ايشان مهمان چند ساعته دانشكده معماري آزاد مشهد بودند. در بدو ورود به دانشكده ايشان طالب ديدن پروژه هايي از نوع سايبر اسپيس در بين پروژه هاي دانشجويي بودند و بازديدي كه از كارهاي آرشيو دانشكده داشتند . عمده پروژه هاي مورد بازديد دكتر دانشگرپروژه هاي طرح 6 و طرح 7 دانشكده بود. سخنراني و معرفي تعدادي از پروژه هاي دكتر دانشگر به سالن آمفي تاتر كشيده شد وماجرا ها آغاز شد.
متن زير گزارشي هر چند كوتاه ولي در حد توان كامل در مورد سخنرايي هاي دكتر دانشگر است:
موضوع از يك خط ساده شد. همه مي دانيم كه يك خط از بي نهايت نقطه تشكيل شده است . اما اين نقاط چيست .؟كسي تا به حال توانسته يك نقطه را تعريف كند؟ بعد از بررسي هاي نقاط به يك نقطه مي رسيم كه آن همان آفريدگار هستي است!! يعني منشا نقاط – خط –سطح – صفحه – فرم و ..... خداست. وي مدعي بود كه به گوشه اي از اين نور ازلي پي برده است . بعد به بيان چند نمونه كار پرداخت:

نمونه سقفهاي طراحي شده بر روي خانه هاي شهر وين : به خاطر همانندي خانه هاي ساخته شده در 150 سال پيش( اولين پرواز برادران رايت) و خانه هاي ساخته شده جديد و به خاطر احترام به معماري گذشته شهر به طراحي سقفهايي براي خانه هاي جديد پرداخته شده است كه اين همانندي را از بين ببرد. اين سقفها در خانهاي شهر وين به زودي به اتمام مي رسند.


كارخانه كوكاكولا: به خاطر پرهيز از اضافه كردن عناصر الحاقي به بنا براي شاخص كردن ساختمان كوكاكولا استفاده از آيكن كوكاكولا به دي فرم كردن آن تحت نيروها و ديتاهايي به فرمي براي ساختمان كوكاكولا مي رسيم كه نه تنها معماران بلكه افراد عادي نيز از اين ساختمان تعبير به ساختمان كوكاكولا مي كنند.


پروژه سيتي سنتر تهران: به كارفرمايي شهرداري تهران ( يا شوراي شهر) در تقاطع همت و رسالت.
ايده: قاليچه پرنده+ گرد باد ..... جذب كنندگي زياد پروژه به خاطر ايده خاص آن و جذب توريستهاي اروپايي و اعراب حاشيه خليج فارس.


سفارت ايران در وين اتريش: استفاده از گره اسلامي نه به صورت مرسوم آن. و دي فرم كردن آن تحت نيروها و ديتاهايي خاص! و استفاده از آسمان باز در طرح.



دكتر دانشگر درمورد اصول اين نوع طراحي ها و روند طراحي هاي اين چنيني هيچ توضيحي نداد و توضيح هاي تكميلي را به ديدار بعدي خود با دانشجويان دانشكده معماري مشهد موكول كرد. البته به شرط اخذ يك پروژه كلان در شهر مشهد!!
دكتر دانشگر كامپيوتر را در ابتدا يك ابزار براي معماري خود مي دانست. بعد به عنوان يك همكار و حالا كامپيوتر نقش اساسي در طراحي هاي آن دارد. به طوريكه كه اطلاعات و ديتاهاي پردازش شده روند طراحي را براي دكتر دانشگر معرفي مي كند.

دكتر دانشگر در جواب پرسشي كه چه شد با اين سبك معماري به معماري در ايران علاقه مند شديد گفت: در جلسات سخنراني در دانشكده هاي مختلف به ايراني بودن خود تاكيد مي كنم. در آمريكا خبرنگاري پرسيد آيا پروژه اي در ايران داريد؟؟ اين پرسش مبدا حركت دكتر دانشگر در مورد كار و فعاليت در عرصه معماري ايران مي شود كه با ارتباط با سفارت ايران در وين و سفر به تهران و ... ادامه مي يابد.

دكتر دانشگر در جواب پرسشهاي متعدد و زياد دانشجويان درباره اصول اين نوع معماري و شباهت آن با معماري ارگانيك ضعف و عدم تسلط كافي به زبان فارسي را بهانه اي براي جواب ندادن به سوالها يافت!! و جوابها را به ديدار چند ماه آينده موكول كرد.

در مجموع معلوم نشد اين نوع معماري چه سرانجامي را دنبال ميكند؟ نقش كامپيوتر در اين بين چيست و نقش معمار كدام است؟ اما سوالهايي اساسي در ذهن دانشجويان باقي ماند كه اصول اين نوع طراحي چيست ؟ چرا دكتر دانشگر از دادن جوابهاي صريح به دانشجويان در باره اين اصول طفره رفت ؟ شايد نداشتن پشتوانه مالي براي اين نوع سخنراني ها دليل باشه براي عدم ارائه كامل مطالب كه به نظر نمي رسد چنين باشد. پس بايد به اتنظار ملاقات بعدي نشست ؟ آيا چنين ملاقاتي در 2 ماه بعد صورت مي گيرد ؟ خلاصه حرف و حديث در مورد اين سخنراني بسيار زياد است.