Friday, October 29, 2004

آندو و معماری مفهومی

به بهانه بررسی کارهای تادئو آندو در کلاس مبانی نظری
یک معمار آماتور و پیرو بانیان معماری مدرن . به کار گیری بتن و شیشه و تلفیق عناصر معماری با آب و نور و فضای سبز . معماری مدرن آندو با خانه آزوما شروع شد.
. خصوصیت اصلی این خانه این بود که باید برای دسترسی به هر یک از فضاهای 4 گانه حتما از حیاط داخلی و فضای باز وسط استفاده می شد. یک جور مینی مالیسم یا همون استفاده از حداقل عناصر.
آندو یک معمار بورتالیسم مینی مالیسم است و معتقد است که برای گفتگو با طبیعت باید از معماری تک رنگ استفاده کرد تا عمق طبیعت به وضوح نشان داده شود.
.
در موزه کودکان عناصر خشک ساختمان باعث شاخص تر شدن طبیعت شده اند.
کلیسای روی آب و کلیسای نور دو کلیسای متفاوت با منطق معمول معماری کلیسا ها اما با تفکر یک معمار شرقی. شرقی ها به آمینیم یا پرستش روح طبیعت اعتقاد دارند اما آندو در کتاب شعر فضا معتقذ است که کلیسای روی آب ربطی به آمینیم ندارد !!.
تاتر روی آب و کلیسای روی آب در یک محدوده و با هم طراحی شده اند .در عکس زیر جاذبه و دافعه و معلق بودن عناصر به عنوان ایده طرح به خوبی دیده می شود.


و کلیسای نور. نور به عنوان یک شاخص در قدیم برای سنجش زمان استفاده می شده است . نور در کلیسای نور خیلی محدود و گزینش شده وارد فضا می شود تا از خصلت تاریکی فضا کاهد و در عین حال تاثیر خود را نیز داشته باشد.
چطوریه که یکی مثل آندو اونم به صورت اماتور میاد و یک سری مفاهیم رو در کارهاش مطرح می کنه . معماری اندو مفهمومی داره که هر انسان عادی ممکنه اون رو متوجه نشه اما به طور یقین از اون لذت می بره. پس می شه بگیم معماری اندو یک نوع معماری مفهومی است؟ مفهموم در کلیسای نور چی بوده ؟ نفوذ نور در عمق تاریکی مفهموم کلیسای نور بوده یا ایده ؟؟؟؟ یا ایده نفوذ نور بوده اما مفهومش خیلی عمیق تره. شاید مفهومش برگرده به ماهیت پرستش . این موضوعیه که بیشتر درباره اون خواهیم نوشت.
به نظر شما معماری مفهومی صرف وجود داره؟؟